Diego Taboada Varela.
Capturar, deportar ou deixalos morrer no seu
anguriante éxodo mediterráneo rumbo ao falso
El dorado da Europa-fortaleza. No seu
momento, a alta corte dos nosos eminentísimos eurodeputados
contentábase con denominar a este proceso “políticas
de inmigración”, e as castas
políticas dos nosos estados-nación seguíanlles o xogo. Mais, as
máscaras, así como as verdadeiras intencións dos seres humanos,
sexa por acción ou omisión, por abuso de retórica ou silencio
calculado, só poden ocultarse ata que os feitos converten ás
representacións, verbais ou dramatúrxicas, en inaceptables
falsidades. A día de hoxe, a casposa burocracia da nosa Euro-Otan
xa é menos coidadosa coa linguaxe e non se morde a lingua á hora de
falar, sen eufemismos, da necesidade dunha política de “control
de fronteiras”.
Así pois, controlemos as fronteiras con muros e
arame farpado, cunha crecente dotación orzamentaria en forzas de
seguridade fronteiriza,
e sigamos xogando, mentres tanto, ao humano, demasiado humano xogo da
pataca quente, cuspíndonos reciprocamente as responsabilidades
recíprocas da última carnicería humana que chegou flotando
silenciosamente á illa Italiana de Lampedusa.
Pasan os días, e máis alá do xogo da pataca
quente, máis alá de mediáticas e lacrimóxenos rituais de do, máis
alá de patéticos funerais de estado, seguimos sen saber cales son
as interpretacións e as propostas concretas para ter sequera un
gramo de esperanza en que ese imperativo Popperiano de construír
unha “sociedade aberta”
foi, é ou será algo máis que unha inxenuidade moral que esixe o
que as elites da “civilizatio
neoliberal”, non só non están
dispostas a conceder, senón que ademais afortalan a través da
institucionalización e formalización legal de múltiples formas de
violencia, exterminación física, deportación e construción de
verdadeiros campos de concentración internos, denominados
eufemisticamente centros de internamento
para estranxeiros.
O silencio, a falta de imaxinación, de volición
ética, de profundidade e esforzo interpretativo, da esquerda
europea, contrasta anguriosamente cos seguintes feitos :
1 – Por primeira vez na súa historia dende a
súa fundación en 1972, a extrema-dereita francesa lidera as
pesquisas de intención de voto para as eleccións Europeas.
2 – Persiste o número de países nos que as
extremas-dereitas nacionais
conquiren representación parlamentaria e soben nas pesquisas de
intención de voto.
3 – A principios de Outubro, o parlamento
Húngaro, dominado con 2/3 de representación parlamentaria de
FIDESZ, aproba unha lei que castiga a mendicidade con multas, cárcere
e traballo comunitario, dando opción aos concellos para definir e
delimitar xeograficamente que zonas poderán e que zonas non poderán
habitar os mendigos, e incluso facendo extensible a lei mesma ás
comunidades que habiten en Chabolas na periferia das cidades e vilas
de Hungría.
4 – Persiste a descarnada e crúa violencia,
material e simbólica, coa que algúns importantes alcaldes da
socialdemocracia francesa definen e pretenden integrar
á comunidade xitana de Francia, aludindo á súa intrínseca
incapacidade para encaixar nun suposto
modelo de integración Francés
que xa hai anos resultou un estrepitoso fracaso, e facendo énfase,
ademais, na súa natural incapacidade
para entender os sacrosantos valores democráticos e republicanos do
Estado Francés.
Atrévome a concluír que esta esquizofrénica
dinámica de control dos fluxos de inmigración extra-comunitaria
persistirá con unha non menos dinámica
de control dos fluxos de inmigración intra-comunitaria,
no que se refire ao que neste artigo chamarei a “Condición
nómade” dos suxeitos que deciden
abandonar o seu país de orixe ou, sinxelamente, atópanse nun
perpetuo non-lugar,
fuxindo dos bandazos de fracasadas políticas de suposta integración
de minorías étnicas. Ademais, no que
se refire ao que neste artigo chamarei a “condición
sedentaria” dos suxeitos que procuran
arraizar no seu país, sexa ou non de orixe, tamén persistirá a
anguriante dinámica de control demográfico e exclusión social; a
reproducción planetaria, global, da “civilizatio
neoliberal”, non pode darse sen, ao
mesmo tempo, a cristalización dun sistema penal e carcerario que
persegue, controla e disciplina aos propios despoxos que xera o seu
selectivo mercado laboral.
Lampedusa non é un acontecemento illado que se
mereceu un inusual protagonismo mediático debido á súa excepcional
crueldade. Lampedusa é a macabra cotidianeidade, o día a día que
se respira nas fronteiras da Europa fortaleza. Esta Europa rancia,
sosa e casposa que vai converténdose nun infumable verxel de
xenófobo e racista populismo patriarcal e que, inxenuamente, algúns
crían superado despois da segunda guerra mundial e os milagrosos
pactos Keynesianos que conviviron,
cómpre recordalo, cunha volta ao reafortalamento e refinanciación
público-privada do conglomerado industrial-militar e
penal-carcerario.
Lampedusa é unha das múltiples consecuencias. A
gobernanza ultraliberal a escala planetaria é a causa. ¿ Ou é que
acaso xa ninguén se acorda de que as leis Italianas contra a
Inmigración clandestina que agora alarman á clase política Europea
son a continuación do que o consello Europeo aprobou no ano 2002 a
instancias de Francia ?. ¿ Ou é que acaso xa ninguén recorda que
esa directiva aprobada no consello Europeo permitía aos estados
membros da UE sancionar a quen ousase asistir aos inmigrantes que
chegasen ás nosas fronteiras en situación de ilegalidade ?. ¿ Ou é
que acaso xa ninguén se acorda da chamada directiva
Bolkestein que se aprobou no ano 2006
para permitir aos estados membros da UE a xestión do retorno e
deportación de inmigrantes sen papeis ?.
A política de control
de fronteiras, antes, como agora, sigue
estando en marcha. Esta semana, o parlamento Europeo deu o visto bo a
EUROSUR, unha máis que probable obra de enxeñería institucional
cuxa intención será, textualmente, “coordinar
a vixilancia de tódalas fronteiras exteriores á UE”, así
como dispor de información Just in time
para que as autoridades dos estados
membros reforcen aínda máis o seu control fronteirizo coordinándose
máis eficazmente coas forzas de seguridade fronteiriza.
Nada, absolutamente nada, poderán facer estes
inventos de enxeñería institucional e xurídico-militar para
impedir a vía libre, no país de orixe, das redes mafiosas
organizadas que poñen prezo ao soño dos inmigrantes por chegar ao
El dorado da
Europa occidental. Nada, absolutamente nada poderán facer, a non ser
cargar coa clásica dupla moral que esixe, ao mesmo tempo, un estado
feble para a apertura de fronteiras e o
libre tránsito de
empresas, mercadorías, información e capital
financeiro-especulativo… e un estado
forte para impor baixas taxas
arancelarias e afortalar o control militar e xeo-estratéxico a un
libre tránsito
de persoas que non existe. Esta, lamentablemente, é unha dinámica
que se reproduce, non só ad-extra,
senón tamén ad-intra, na
nosa Europa-fortaleza, en cuxo ámbito xeográfico reprodúcense
progresivamente máis e máis arquipélagos localizados de exclusión
e pobreza extrema, e en cuxo ámbito existe un claro control
selectivo dos fluxos de inmigración internos.
“Non nos sentimos Italianos”. Isto,
textualmente, din moitos cidadáns de Lampedusa, que saben
diferenciar moi ben o principio de solidariedade, axuda mutua e
empatía ante a dor allea dos protocolos oficiais dun Estado, o
italiano, que perciben moi, moi afastado. Tan distante como
afastadas, moi lonxincuas, parécenlles as bágoas de crocodilo e os
rituais mediáticos dos nosos eurocéntricos, euroracistas e
europapanatas parlamentarios.
Cando os discursos
nacionais que apelan á unidade
- ben fundamentándose retrospectivamente en principios
fundacionais, ollando cara o pasado,
ben fundamentándose proxectivamente en principios
re-fundadores, ollando cara o futuro -
deveñen en relixións secularizadas que constrúen falsos
universalismos, partindo dun universo cultural atrincheirado e
distanciado perante a dor dos demais. Cando deveñen na sacralización
da razón de estado por riba de calquera consideración ética, ou
cando se mesturan ámbalas dúas cousas para fuxir da perplexidade
que causa a contemplación da crúa e núa realidade, o único que
nos queda é partir da base de que toda solidariedade
nacional non é máis – nin menos –
que un efecto chamada
para que a sociedade civil que quere defenderse dos abusos de poder e
da mentira e recuperar a autonomía sobre as súas propias vidas.
Recentemente, Hamid Dabashi, recordando a Edward
Said no décimo aniversario do seu finamento, deixounolo claro :
- “Despois de Said acabáronse os intelectuais foráneos, non nacionais, non-internacionais, do primeiro, do segundo ou do terceiro mundo. O campo de batalla das ideas é específico e global ao mesmo tempo. Non podes librar ningunha batalla a nivel local sen que quede rexistrada globalmente. Se non es global, non es local. E se non es local, non es global. Os intelectuais máis aburridos son aqueles que pensan que USA, IRÁN, INDIA ou o polo norte son o centro do universo. Mais o universo non ten centro, nin periferia. Todos andamos flotando. Said era moi específico sobre Palestina e polo tanto fixo do predicamento palestino unha alegoría metafísica, e basouna na agonía física e o heroísmo do seu pobo. Carece de sentido falar de intelectuais en exilio despois de Said, precisamente porque el teorizou exhaustivamente a categoría na súa época. Non hai unha patria da que se poida estar exiliado. O capital e o Imperio que desexa mais non logra o micro-control está en todas partes. Non hai saída dese mundo, e patria ou exilio son ilusións desmanteladas polo capital e a condición do Imperio. A nova organicidade intelectual que Said fixo posible require que te arremangues as mangas da camisola, que te ensucies, para que en medio do caos poidas atopar luz na escuridade. Esperanza na desesperanza”.
O mar de Lampedusa, o Mediterráneo, é, así
pois, parte dese todo que é o Imperio neoliberal de ultramar. E o
Imperio ultraliberal seguirá producindo centos de miles de
arquipélagos de miseria como Lampedusa, quer por terra, quer por
mar. Quer fóra, quer dentro de Europa.
Ante a dor dos
demais, parafraseando o título dun
ensaio de Susan Sontag, xa non ten ningún sentido poñerse a
observar con microscopio se a materia humana dos nosos doe máis ou
menos que a dos outros.
Chantada, a 15 de Outubro de 2013.
Sem comentários:
Enviar um comentário